رسانهها و بویژه شبکههای اجتماعی در عصر حاضر، با اثرگذاری بر لایههای سهگانه باور، ارزش و رفتار، نقش بسیار مهمی در مهندسی افکار و رفتارهای سیاسی مردم در انتخابات دارند. در این مقاله با تأکید بر سیزدهمین ...
بیشتر
رسانهها و بویژه شبکههای اجتماعی در عصر حاضر، با اثرگذاری بر لایههای سهگانه باور، ارزش و رفتار، نقش بسیار مهمی در مهندسی افکار و رفتارهای سیاسی مردم در انتخابات دارند. در این مقاله با تأکید بر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، نقشآفرینی رسانههای معاند در مهندسی افکار عمومی و راهبردهای مقابله با آن در راستای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، مورد تحقیق قرار گرفته است. تحقیق حاضر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت، نوع دادهها و رویکرد روششناختی از نوع مطالعات کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون است. ابزار جمعآوری دادهها، استفاده از روش نمونهگیری؛ هدفمند و بر اساس اشباع نظری میباشد. برای تجزیه وتحلیل دادههای حاصل از مصاحبههای انجامشده، از تکنیک تحلیل تم استفاده شده است. گروههای معاند و ضدانقلاب در راستای جنگ شناختی، از رسانههای جمعی دیداری و شنیداری مانند شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای و پیامرسانهای اجتماعی و برخی سلبریتیها، با بهرهگیری از شیوهها و روشهای مانند: تشکیل اتاقهای فکر و میزهای تحلیل وضعیت؛ تمرکز بر روی رد صلاحیت کاندیداها؛ بحرانسازی و ایجاد فضای دوقطبی در جامعه؛ راهاندازی کمپینهای مختلف، بهرهبرداری از مشکلات اقتصادی، ایجاد شایعات، القای یأس و ناامیدی، برجسته کردن نقش رهبری در انتخابات، برای تأثیرگذاری و مهندسی افکار عمومی جامعه ایران در انتخابات ریاستجمهوری 1400، استفاده نمودند. قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این اقدامات شامل: نقش مقام معظم رهبری در هدایت افکار عمومی، تقویت جریان انقلابی در شبکههای اجتماعی، افزایش اعتماد عمومی نسبت به رسانههای جمعی و غیره میباشد.